دستکش لباس فرم

دستکش

نوعی پوشش برای دستکش است .استفاده از دستکش قدمی بزرگ داشته و موارد استفاده مختلفی برای آن وجود دارد. دستکش‌ها از نظر شکل ظاهری و نوع مواد سازنده ی  آن‌ها انواع مختلف و متنوعی دارند.

انواع دستکش

دستکش‌ها بندرت برای هر انگشت پوشش جداگانه دارند.  ولی در انواعی از آن چنین پوششی به چشم نمی‌خورد. اینگونه دستکش‌ها به دلیل سطح خارجی کمتر، دست را معمولا گرم‌تر نگه می‌دارند. کلی دیگر از انواع دستکش‌ها در اصل انگشتان را نمی پوشاند. همچنین دستکش‌هایی برای آزادی عمل انگشتان ضمانت خفظ از کف و روی دست کاربرد دارند. در انواعی از ورزش‌ها مثل دوچرخه‌سواری و یا قایق‌ رانی از این گونه دستکش‌ها استفاده می‌شود. بیشترین استفاده از دستکش ورزشی در ورزشهای رزمی به چشم می آید.

دستکش لباس فرم

دستکش‌ها امکان دارد از مواد مختلفی مثل پارچه، تریکو، پشم، چرم، نایلون، لاتکس و البته فولاد ساخته شده‌باشند. دستکشهای دو انگشتی و ۵ انگشتی، دستکشهای دو لایه و تک لایه، دستکشهای ضد آب و پلار و … انواع مختلف دیگری از دستکش‌ها هستند. در کوهنوردی بنا به نوع صعود زمستانه یا تابستانه، کوه گشت، دما و رطوبت منطقه اجرای برنامه از انواع گوناگون استفاده می‌شود. نوع یک لایه آن به طور معمول در هر اندازه ای ضخیم از جنس پلار است(البته در نوع مارکدار کمپ، ماموت و…)و در نوع دولایه بر این دستکش پلار روکشی جدا از جنس گورتکس اضاف می‌شود(پس در حقیقت 2تا دستکش می خرید).

در نوع ۲ انگشتی حفظ حرارت دست خوب تر صورت می‌گیرد. کلا لایه گورتکس هم از نظر جنس خودش و هم نوع دوختش یا کیفیتش (با چسبی که فط مخصوص درزها را ضد آب می‌کنند) ضد آب به حساب می آیند. ولی نه ضد آب صد درصد، حتی بنا به کیفیت پارچه و دوخت در بهترین حالت ۸۰% ضد آب است (و این یعنی اینکه فقط چند ساعت در مقابل خیسی و آب زیاد توان دارد.(هرچه درصد بیشتر مقاومت بیشتر)

کاربردها

دستکش‌ها به منظور حفاظت دست در برابر سرما و یا گرما، حفاظت در برابر آسایش، ضربه، مواد شیمیایی و یا آلودگی و به صورت کلی محفاظت دست از هر اثر خارجی که برای دست زیان دارد، بکار می رود. هنگامی که افراد مورد جرم برای پیش گیری از باقی گذاشتن اثرات انگشت از دستکش استفاده می‌کنند. مواقعی نیز پلیس جنایی هنگام حضار در صحنه جرم و منظور از  اجتناب محو آثار جرم با دست از دستکش استفاده می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 3 =